Selasa, 27 April 2010

Cina : Ekonomi Sudah, Kuasa Yang Belum


1. Walaupun BN menang di P94, Hulu Selangor tetapi para penganalisis banyak menimbulkan persoalan tentang kemerosotan undi Cina yang semakin ketara walaupun beberapa 'durian runtuh' tiba di kawasan mereka. Antara 'durian runtuh' yang diterima adalah peruntukan RM3 juta kepada SRJK(C) Rasa dan beberapa peruntukan lain.

2. Hakikatnya 72% masyarakat Cina telah mengundi calon PKR Datuk Zaid Ibrahim. Undi BN merosot daripada 37% kepada 28% berbanding pilihanraya umum ke-12.

3. Menyokong Zaid Ibrahim, sama lah seperti menyokong DAP. Sebahagian besar kaum Cina di Selangor lebih cenderung untuk mengukuhkan kuasa Democratic Action Party (DAP). Keadaan ini mudah dibaca kerana Selangor adalah antara negeri jajaran Cina di Semenanjung atau dalam Bahasa Inggerisnya dipanggil "The Chinese Belt”. Gelaran ini telah diberikan oleh Allahyarham Dato Onn berdasarkan tumpuan pendudukan kaum Cina adalah di bandar-bandar di negeri –negeri pantai barat seperti Ipoh, Kuala Lumpur, Seremban dan Johor Bharu selain Pulau Pinang, Melaka dan Singapura (Bekas negeri-Negeri Selat)

4. Kerisauan Dato Onn itu menjadi kenyataan apabila keputusan Pilihanraya Umum ke 12 melihat kejatuhan negeri-negeri seperti Pulau Pinang, Perak, Selangor , Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur ke tangan pembangkang. Negeri Sembilan, Melaka dan Johor diberi saingan sengit.

5. Mereka sudah menguasai ekonomi Malaysia. Dari segi ekonomi pemilikan tanah dan bangunan di bandar di kuasai oleh kaum Cina kerana kekuatan ekonomi mereka. Sama ada sedar atau tidak, orang Melayu kian di tolak sedikit demi sedikit secara halus ke kawasan-kawasan pinggir bandar. Ini ditambah lagi dengan pembelian tanah di Malaysia oleh orang-orang Cina Singapura.

6. Setelah menguasai ekonomi, sudah sampai masanya mereka memberi tumpuan kepada penguasaan politik. Di Perak dan Selangor DAP mempunyai suara yang kuat apa tah lagi di Pulau Pinang DAP berkuasa penuh. Di Malaysia, DAP tidak boleh berdiri sendiri untuk menguasai politik Malaysia tanpa bantuan daripada orang-orang Melayu dan India di dalam PKR dan PAS. Jika tidak ada perpecahan dikalangan orang Melayu, DAP agak sukar untuk melonjakkan penguasaan parti mereka.

7. Politik orang Cina mudah dibaca sebenarnya. Ketika politik Melayu berada di dalam keadaan kuat mereka akan diam dan mengikut. Mereka akan menunggu dan mengambil peluang ketika pemimpin-pemimpin Melayu bercakaran. Pada pilihanraya tahun 1990 mereka bergabung dengan Parti Melayu Semangat 46 pimpinan Ku Li dan pilihanraya ke 12 lalu mereka bergabung dengan PKR dan PAS. Dalam mana-mana pakatan politik, politik Cina akan lebih untung.

8. Bagi orang Cina, parti tidak penting tetapi bangsa mereka lebih utama. DAP, MCA dan Gerakan hanya alat permainan politik mereka.

9. Mengapa mereka mahu menguasai politik:
- Mereka tidak mahu duduk di bawah pemerintahan orang Melayu. Mereka lebih kaya dan sepatutnya yang kaya itu yang menguasai politik. Ini satu cabaran kepada mereka.
- Mereka menganggap mereka rakyat kelas 2 kerana ada beberapa perkara khususnya perkara 152 dan perkara 153 di dalam perlembagaan itu tidak adil kepada mereka sebagai rakyat Malaysia. Hasad dengki kepada orang Melayu sentiasa membara.
- Jika ada peluang, mereka ingin menguasai Malaysia setelah berjaya menguasai Singapura pada tahun 1965.
- Mereka jenis bangsa yang tamak. Sama taraf dengan Yahudi di Timur Tengah sementara Orang Cina pula di tengah alam Melayu.

10. Apa yang hendak dilakukan oleh orang Melayu? Jikalau benar-benar mereka hendak bertuankan Anwar, Hadi dan Lim Kit Siang selepas pilihanraya ke 13 silalah menyokong Pakatan Anwar daripada sekarang. Jika 1/4 sahaja pengundi Melayu menyokong Anwar sudah memadai untuk Anwar bertahta di Putrajaya. Kes Liwatnya pun tutup buku.......

Amir Hamzah B Hj. Mohamad
Setiausaha,
PERKASA Johor.

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Tahniah Perkasa Johor atas ulasan berani tanpa selindung.Kami juga berpendirian sama saperti ulasan kami diblog kami http://perkasaampang.blogspot.com/.
Semoga NGO dan pemimpin melayu berani ke depan membongkar 'wayang cina'ini...

amirhamzah64/ 64أمير حمزه berkata...

Terima kasih perkasa ampang atas sokongan.....Gagalkan pakatan palsu mereka......