Isnin, 29 Ogos 2011

Buang Yang Keruh Ambil Yang Jernih

Aidil Fitri adalah hari kemenangan kepada semua umat Islam di seluruh dunia. Kehadiran Syawal ini menandakan kita berjaya melawan nafsu dan berjaya menjalankan ibadah puasa dengan sempurna.

Kemenangan ini bukan terletak kepada soal ibadah semata-mata tetapi perlu dilihat secara lebih luas bahawa kita sentiasa diberi motivasi untuk menang dan berusaha meletakkan Islam itu mengatasi kepercayaan-kepercayaan yang lain.

Kemenangan ini juga dikaitkan dengan perpaduan umat Islam dalam semua perkara dengan meletakkan Allah dan Muhammad itu sebagai sumber inspirasi ke arah perpaduan. Apa makna kita menyambut Hari Kemenangan tetapi dalam masa yang sama kita bercerai-cerai dan tidak terikat dengan tali-tali Allah. Ini lah dilema yang umat Islam hadapi mutakhir ini.....

Jangan terlalu mengikut kerenah pemimpin-pemimpin kita yang mempunyai kepentingan tertentu dalam politik mereka. Sebagai rakyat dan umat Islam marhaen ini kita rapatkan barisan kita dengan membuang segala kecelaruan dan kekeliruan berasaskan politik kepartian.

Pemimpin-pemimpin kita taunya memecah-mecahkan kita dengan fahaman politik mereka, mereka tidak duduk bersama kita. Mereka duduk jauh daripada kita. Malangnya kita yang duduk dalam satu masyarakat baik di kampung atau di bandar tidak bertegur sapa dan tidak ambil peduli lantaran pegangan politik kita yang dihasut oleh pemimpin-pemimpin kita.

Sebagai masyarakat Melayu yang masih berpegang teguh dengan nilai-nilai Islam dan adat-adat tradisional Melayu, sewajarnya kita berbaik sangka dengan orang-orang yang hampir dengan kita. Jikalau ada kenduri kendara, pemimpin kita yang duduk di KL, Johor Bahru, Kota Bahru atau lain-lain tempat tak akan datang......kalau ada kematian, mereka yang jauh tak menyembahyangkan jenazah kita....Itu lah orang-orang di kampung kita yang akan menguruskan semuanya.......

Mari lah kita buang yang keruh, ambil yang jernih....

Selamat Hari Raya, Aidil Fitri, Maaf Zahir dan Batin kepada pembaca-pembaca blog Perkasa Johor Darul Takzim.



Amir Hamzah b Mohamad
Setiausaha Kehormat Perkasa Johor

Tiada ulasan: