Ahad, 14 Februari 2010

Debat DPMMPP Dengan Lim Guan Eng. Bila?



Pemimpin Pakatan Pembangkang Pulau Pinang dalam satu forum 'antifitnah' di Tapak Expo Seberang Jaya telah mencabar UMNO berdebat berhubung tuduhan bahawa kerajaan negeri meminggirkan masyarakat Melayu. Forum tersebut dibuat ekoran dakwaan Dewan Perniagaan Melayu Malaysia Pulau Pinang (DPMMPP) yang menuduh kerajaan Pakatan pimpinan DAP cenderung menghukum peniaga kecil Melayu berbanding orang Cina. Tuduhan dibuat oleh DPMMPP maka sewajarnya DPMMPP lah yang sepatutnya diajak berdebat dan membuktikan tuduhan tersebut.

Cabaran terhadap UMNO itu sebaliknya disahut oleh DPMMPP apabila Yang Dipertuanya, Rizal Faris Mohideen mencabar Ketua Menteri, Lim Guan Eng berdebat secara terbuka mengenai sistem pentadbiran kerajaan negeri yang dilihat menindas orang Melayu dalam pelbagai aspek. Rizal juga mahukan debat ini disiarkan secara langsung menerusi televisyen supaya dapat ditonton di seluruh negara.

Cabaran ini bukan kosong kerana beliau sanggup meletakkan jawatan jika beliau gagal membuktikan kerajaan negeri di bawah kepimpinan Guan Eng yang tidak prihatin terhadap nasib orang Melayu yang hangat diperkatakan sejak kebelakangan ini.Antaranya tindakan merobohkan gerai peniaga Melayu dan terbaru pembatalan perarakan sempena sambutan Maulidur Rasul. Sebaliknya jika Guan Eng gagal membuktikan tuduhan itu satu fitnah, LGE juga harus berani melepaskan jawatan Ketua Menteri.

Satu cabaran yang sangat menarik dan sudah pasti agendadaily yang menjadi hosnya. Bagi saya Yang Dipertua DPMMPP harus mengetengahkan bukan sahaja pemimpin-pemimpin DAP yang meminggirkan orang Melayu tetapi juga pemimpin-pemimpin Gerakan juga gagal memberi perkhidmatan terbaik kepada orang-orang Melayu. Walaupun Gerakan diberi peluang memerintah Pulau Pinang sekian lama tetapi masalah orang Melayu di Pulau Pinang tidak pernah selesai walaupun Pulau Pinang pernah melahirkan seorang Perdana Menteri dan seorang Timbalan Perdana Menteri.

Apa bezanya Cina DAP dan Cina Gerakan dalam membela nasib orang Melayu Pulau Pinang. Berapa banyak harta dan hak milik orang Melayu Pulau Pinang yang tergadai sepanjang berpuluh tahun Gerakan mentadbir Pulau Pinang dan setahun DAP memerintah. Adakah nasib orang Melayu lebih baik di bawah Gerakan atau berada di bawah DAP? Tunjukkan juga KPI Gerakan dalam membantu orang Melayu sejak zaman Lim Chong Eu hinggalah kepada zaman Koh Soo Koon.

Pendekata, bolehkah disimpulkan bahawa orang Melayu Pulau Pinang sebenarnya keluar dari mulut harimau masuk ke mulut buaya? Boleh kah pemimpin-pemimpin Cina berlaku adil kepada orang Melayu walaupun mereka adalah majoriti? Bandingkan keadilan pemimpin-pemimpin Melayu terhadap orang Cina di negeri-negeri majoriti Melayu di Kelantan, Terengganu, Kedah dan Perlis. Adakah orang-orang Cina di tindas dan dinafikan hak mereka di negeri-negeri Melayu tersebut. Tentunya tidak kerana bukan sahaja mereka selamat tetapi boleh mengumpul kekayaan dan harta seperti mana Cina-cina di tempat lain.

Jadi apa silapnya Melayu di Pulau Pinang? Kesilapan yang nyata adalah kerana Cina DAP dan Cina Gerakan tidak mahu membantu Melayu malah sukar bagi mereka untuk bersikap adil kerana mereka terlalu kuat dengan 'kecinaan' masing-masing.

Sebagai seorang rakyat Malaysia, saya ternanti-nanti cabaran daripada DPMMPP akan disahut segera oleh LGE kerana pastinya LGE juga akan membandingkan apa yang telah Gerakan buat terhadap orang Melayu sekian lama mereka memerintah. Adakah debat ini akan membantu menyelesaikan masalah orang Melayu di Pulau Pinang? Atau debat ini hanya sekadar hendak menunjukkan siapa juara di kalangan juara.

Lim Guan Eng Kelentong
Atau
Utusan Malaysia Penipu?

Amir Hamzah Hj Mohamad
Setiausaha PERKASA Johor

Tiada ulasan: