Khamis, 18 Februari 2010

Ke manakan ku bawa diri- Zulkifli


Ramai orang tidak menyedari bahawa Ahli Parlimen Kulim - Bandar Bharu Zulkifli Noordin adalah bekas ahli PAS. Zulkifli pernah menjadi ahli PAS dan bertanding atas tiket parti itu di Parlimen Kuala Langat dalam pilihan raya umum 2004 tetapi tewas di tangan calon BN, Datuk Dr Shafie Mohd Salleh. Dalam Pilihanraya ke 13, 2008 Zulkiffli menang di Parlimen Kulim=Bandar Bahru atas tiket PKR.

Zulkifli yang terkenal dengan kelantangannya dalam isu-isu Melayu-Islam kini dihadapkan ke lembaga disiplin PKR kerana membuat laporan polis terhadap wakil rakyat PAS Khalid Samad berhubung isu penggunaan kalimah Allah. Dalam rancangan soaljawab Tv.3 baru-baru ini Zulkifli dengan keras mengecam tindak tanduk DAP dan menganggap DAP sebagai 'duri dalam daging' kepada pakatan pembangkang.

Keceluparan dan kelantangan Zulkifli bukan sahaja tidak disenangi oleh pemimpin-pemimpin daripada rakan pakatan pembangkang malah turut menggusarkan pemimpin-pemimpin PKR sendiri. Zulkifli pernah ditegur oleh pemimpin-pemimpin kanan PKR termasuk Anwar Ibrahim, timbalan presiden Syed Husin Ali dan naib presiden Azmin Ali. Namun Zulkifli yang sentiasa mencanangkan bahawa pendirian beliau adalah berdasarkan prinsip dirinya walaupun menongkah arus kehendak parti. Akibatnya semua orang tahu dan Zulkifli sendiri pun sudah boleh mengagak dan mendakwa parti itu memang sudah set untuk tendang beliau keluar dari parti. klik di sini.

Jikalau Zulkifli kemungkinan ditendang keluar daripada PKR, parti lamanya, PAS siang-siang sudah menolaknya.Setiausaha agung PAS, Datuk Mustafa Ali membayangkan gelapnya masa depan wakil rakyat kontroversi itu, termasuk tidak berpeluang bertanding lagi dalam pilihan raya umum akan datang atas tiket parti Islam itu. klik di sini

Setelah PKR dan PAS menolak Zulkifli ke manakah hala tuju politik Zulkifli selepas ini khususnya dalam pilihanraya ke 13 akan datang. Jalan mudah tentunya beliau akan bertanding sebagai calon bebas di kawasan Parlimennya sekarang. Berkemungkinan besar pilihanraya ke 13 akan menyaksikan lebih ramai calon-calon bebas bertanding terutama mereka yang telah keluar dan diperlekehkan dalam PKR.

Kemungkinan untuk Zulkifli bersama UMNO boleh dikatakan 'jauh panggang daripada api' kerana prinsip perjuangan Zulkifli kelihatan tidak sekufu dengan UMNO. UMNO juga dijangka tidak berhasrat untuk menjemput ahli parlimen kontroversi ini bersama UMNO kerana di mana-mana beliau berada pasti akan menimbulkan suasana kelam kabut di dalam parti. Tindakan mengkritik, memberi pandangan dan membuat kenyataan yang biasa menjadi amalan Zulkifli sebenarnya tidak sesuai bagi mereka yang menyertai parti politik. Seperti kata Mustafa Ali, 'imej pemimpin seperti Zulkifli mungkin tidak terjejas jika mereka mengambil jalan menyuarakan perbezaan pandangannya mengunakan saluran dalaman parti'.

Kalau mengikut trend Zulkifli dalam mengkritik dan membidas serta mempertahankan Melayu-Islam mungkin PERKASA adalah flatform terbaik untuknya. Namun PERKASA bukan parti politik tetapi hanya sekadar NGO. Walaupun bakal menjadi ahli parlimen bebas, sehaluan kah Zulkifli dengan Ibrahim Ali dan pemimpin-pemimpin PERKASA yang lain?. Jikalau perjuangan atas nama Melayu dan Islam rasanya bukan menjadi sesuatu yang pelik untuk Zulkifli bersama PERKASA memperjuangkan sesuatu perkara yang ada kaitan dengan kepentingan Melayu dan Islam.

Di manakah Zulkifli akan membawa diri selepas ini, hanya dirinya yang lebih mengetahui. Namun orang seperti Zulkifli ini bukannya tidak berguna lagi setelah PKR dan PAS menolaknya tetapi siapakah yang boleh mengambil peluang ke atas kelebihan yang ada pada Zulkifli. Yang capek menghalau ayam, yang buta meniup tepung, yang kurap menyiang buluh dan yang pekak membakar meriam.

Mungkin Zulkifli sesuai untuk membakar meriam kerana dia jenis pemimpin spesis 'pekak badak'

Peluang kedua untuk Zulkifli

Amir Hamzah b Hj. Mohamad
Setiausaha,
PERKASA Johor

1 ulasan:

zedmagel berkata...

Salam Saudara,

Zulkifli nak kemana lagi? Serba tak kena lah dia tu. Tapi kali ini saya sokong tindakan beliau.