Selasa, 29 Mac 2011

Selamat Maju Jaya Untuk Arman!


Pada 26 dan 27 Mac 2011 lepas Perkasa pusat baru saja mengadakan taklimat pengurusan organisasi di Wisma Belia Jalan Syed Putra dan Konvensyen Transformasi Ekonomi Melayu di PWTC yang turut kelihatan kelibat Ketua Wira Perkasa Arman Azha Abu Hanifah. Hari ini Arman umum letak jawatan serta merta.klik di sini.

Tentu ada pelbagai spekulasi dengan perkembangan ini dan paling mudah untuk membuat kesimpulan adalah berlaku perpecahan dan krisis dalaman di dalam perkasa.Saya rasa tidak timbul perbalahan dalaman seperti mana yang ditegaskan Arman. 'Tindakan beliau melepaskan jawatan itu tiada kaitan dengan desakan atau masalah dengan kepimpinan dalam Perkasa yang diterajui Datuk Ibrahim Ali.

Mengulas lanjut tindakannya, Arman Azha berkata, keputusan itu diambil kerana berpandangan bahawa pertubuhan bukan kerajaan (NGO) tidak boleh mencapai matlamat tuntutan tanpa mempunyai kuasa politik.

“Mana-mana NGO hanya boleh mendesak dan tidak boleh melaksanakan apa-apa tuntutan tanpa kuasa politik, apa pun yang kita buat akhirnya memerlukan kuasa politik,”

Jelas di sini bahawa Arman yang mempunyai bakat pidato dan petah berkata-kata mempunyai masa depan politik yang cerah. Walaupun beliau masih menimbulkan tanda tanya tentang parti politik mana yang akan disertainya tetapi ramai sudah menjangka beliau akan bergerak aktif di dalam UMNO bersesuaian pula dengan Ketua Penerangan Pemuda Umno Petaling Jaya Utara.

Berdasarkan pengalaman di Tenang, di mana Timbalan Ketua UMNO Bahagian Labis yang ditolak sebagai calun BN di DUN Tenang tempoh hari disebabkan antara faktornya adalah jawatannya sebagai Timbalan Pengerusi Perkasa Segamat maka ramai yang beranggapan mereka yang memegang jawatan penting di dalam Perkasa akan ditolak sebagai calon khususnya di kawasan undi bercampur seperti Tenang. Jelas di sini jika mahu aktif di dalam politik kepartian Arman mesti lepaskan jawatan penting di dalam Perkasa.

Ada juga secara sinis mengatakan bahawa Perkasa benar-benar menjadi platform kepada mana-mana individu untuk popular dan mencari pengaruh. Mungkin ramai yang tidak kenal Arman sebelum ini. Orang kenal Arman melalui Perkasa. Apabila sudah terkenal maka Perkasa yang tidak mempunyai masa depan politik ditinggalkannya.

Bagi saya, jika Arman memilih mana-mana parti politik tentu lebih selesa untuk beliau melepaskan jawatan ini supaya tidak timbul kekeliruan sama ada ianya suara daripada parti yang diwakilinya atau suara ketua wira perkasa.klik di sini.

Ada juga yang mengatakan Arman sedang membuat persiapan untuk bertanding Exco Pemuda UMNO Malaysia. Tidak kurang juga yang membuat telahan Arman akan bertanding Naib Ketua Pemuda jikalau Razali Ibrahim bertanding Ketua Pemuda. Berita ini mungkin menjadi khabar gembira bagi musuh-musuh KJ dan mungkin menjadi berita buruk kepada para penyokong dan pendokong ketua pemuda sekarang. Ramai mengharapkan regu ini menjadi kenyataan yang boleh memberi saingan sengit kepada regu KJ. Ini cuma spekulasi politik belaka.

Hakikatnya Arman masih belum memilih mana-mana parti lagi walaupun beliau Ketua Penerangan Pemuda UMNO Petaling Jaya Utara. Sama ada beliau akan keluar UMNO atau memilih parti-parti Pakatan Rakyat masih di dalam pertimbangannya. klik di sini.

Namun kedengaran juga sayup-sayup suara anak muda mengatakan 'Walau apa pun yang Arman lakukan, walau apa pun strategi Arman, walau apa pun jawatan Arman di dalam politik, diharap tidak menghilangkan suara lantang beliau yang kuat dan tegas mengenai hak bangsa Melayu di dalam perlembagaan.Jangan pula nanti menjadi lembu dicucuk hidung, tutup mata, tutup mulut demi survival dalam politik setelah selesa di kerusi kuasa. Arman diharap akan terus menjadi suara ultra Melayu.

Bagi saya pemilihan di dalam parti masih jauh kerana PRU pun belum pasti bila akan berlaku. Saya menganggap perletakan Arman adalah disebab prinsip dan masa depan politiknya yang terbuka luas disamping memperkukuhkan dan memantapkan parti yang akan diwakilinya. Perkasa hanya NGO pendesak bukan tempat yang bagus untuk meneruskan karier sebagai ahli politik yang berkuasa.

Selamat Maju Jaya!

Amir Hamzah b Mohamad
Batu Pahat.

1 ulasan:

tebing tinggi berkata...

Moleklah tu ,setidak-tidaknya dapat membuat sedikit perubahan dalam pendekatan perkasa tentanag sesuatu issue.
Dah jelak tengok "demo" saolah-olah perkasa hanya pandai berdemo dan tak nampak jalan lain dalam memperjuangkan sesuatu. Harap perkasa merubah pendekatannya selepas ini.Demo ni cara low class menuntut sesuatu.