Jumaat, 9 Julai 2010

Siapa Sebenarnya Yang Celaka!


Apabila Ketua Pemuda MCA Wilayah Persekutuan Chiew Lian Keng berkata, '"Jikalau PERKASA mahu Wee Ka Siong dipenjarakan kerana kenyataan Pemuda MCA yang membela keadilan, maka EKSTREMIS YANG CELAKA ini lebih patut dipenjarakan di bawah ISA,"

Selain itu, Setiausaha Agung Pemuda MCA, Chai Kim Sen turut menggesa agar polis menangkap Ibrahim Ali dan mengambil tindakan terhadap Suara Perkasa, dengan menggunakan Akta Hasutan 1948.

"Artikel dalam Suara PERKASA yang menggesa untuk menangkap Wee Ka Siong dengan ISA ini telah mencungkil kemarahan Pemuda MCA. Seandainya kerajaan berpeluk tubuh dalam isu ini, Pemuda MCA akan menyerang balik sehabis-habisnya. Kami sanggup melakukan apa sahaja untuk mempertahankan maruah MCA," kata Chai Kim Sen dalam kenyataannya.

Malah, Setiausaha Agung Pemuda MCA ini menambah, "PERKASA langsung tidak masuk akal. Pertubuhan yang dipimpin Ibrahim Ali ini bukan sahaja ekstrem, malah satu pertubuhan yang mengada-ada. MEMANG CELAKA BETUL!". Berapa banyak perkataan CELAKA untuk PERKASA ni.

Mungkin MCA tidak membaca lagi perlembagaan PERKASA. Fasal 4- Tujuan dan matlamat penubuhan.
1. Memperkasakan Islam sebagai agama Pesekutuan (Perkara 3 dalam Perlembagaan),
2. Memperkasakan Bahasa Melayu sebagai Bahasa Kebangsaan (Perkara 152),
3.Memperkasakan Kedaulatan Raja-raja Melayu (klik di sini),
4.Mempertahankan Hak-hak istimewa Orang Melayu (Perkara 153)
5. Memperkasakan kaum pribumi
6. Mempertahankan kedaulatan negara.

Jikalau dilihat kepada tujuan dan matlamat PERKASA ada 2 perkataan sahaja yang digunakan iaitu MEMPERKASAKAN dan MEMPERTAHANKAN. Tidak ada perkataan pun yang menunjukkan kepada tujuan keganasan, mengugat keselamatan negara maupun mendatangkan bahaya kepada kaum-kaum lain. Tegasnya ianya hanya berkisar kepada kepentingan orang Melayu dan ianya tidak sedikit pun bercanggah dengan Perlembagaan negara.

Apabila Wee Ka Siong mempertikaikan biasiswa MARA maka PERKASA menganggap kenyataan itu tidak sepatutnya keluar daripada seorang Menteri yang faham perlembagaan negara. Ini kerana biasiswa termasuk di dalam perkara 153 hak-hak istimewa orang Melayu yang tercatat di dalam perlembagaan. Hak-hak ini tidak boleh dipertikaikan dan ia dilindungi di bawah Akta Hasutan 1948 (Pindaan 1971).

Maka dengan sebab itu, edisi sulung Suara PERKASA yang bertajuk "Tahan Ka Siong bawah ISA" berani di terbitkan kerana mengikut tafsiran Perlembagaan hak-hak istimewa orang Melayu tidak boleh dipertikaikan dan ia dilindungi di bawah Akta Hasutan 1948 (Pindaan 1971). Jadi apa salahnya Suara PERKASA dan Ketua Pengarangnya sehingga dipanggil oleh KDN dan diberi amaran keras. Adakah KDN sendiri 'buta' dengan perkara mudah begini.

Pemuda MCA tidak boleh sesekali mengeluarkan perkataan 'CELAKA' kepada PERKASA kerana PERKASA dianggotai oleh keahliannya 100% orang Melayu dan bumiputera. MENCELAKAKAN PERKASA ADALAH SAMA MENCELAKAKAN ORANG MELAYU. Memberi amaran kepada PERKASA ada sama memberi amaran kepada orang Melayu. Maka dengan sebab itu, PERKASA mendakwa Kim Sen menghasut. Satu laporan Polis telah dibuat di Kuala Lumpur oleh Timbalan Presiden PERKASA Datuk Abdul Rahman b Abu Bakar. Saya mencadangkan agar Presiden PERKASA mengarahkan semua PERKASA Negeri dan PERKASA Daerah-Daerah serta individu-individu PERKASA membuat laporan polis atas kebiadapan Wee Ka Siong, Ketua Pemuda Wilayah Persekutuan MCA, Chiew Lian Keng dan Setiausaha Agung Pemuda MCA.

Jikalau hendak dibandingkan dengan PERKASA siapakah yang lebih patut dicelakakan berbanding dengan tuntutan-tuntutan Persatuan Gabungan Guru Sekolah China (Jiao Zong) dan Persatuan Gabungan Jawatankuasa Sekolah China (Dong Zong).Tun Dr Mahathir Mohamad pernah mengibaratkan kedua-dua persatuan itu dan sebuah lagi kumpulan lobi, Suqiu, seperti “komunis” dan “ekstremis”. Sebenarnya jika difikirkan sekolah-sekolah Jenis Kebangsaan Cina ini tidak membantu ke arah konsep 1Malaysia dan penghalang utama kepada perpaduan nasional yang hakiki .Tanpa penghapusan sekolah-sekolah jenis kebangsaan ini hanya akan melahirkan perpaduan yang palsu dalam erti kata yang sebenar-benarnya.

Bagaimana pula dengan 83 tuntutan Jawatankuasa Rayuan Pilihan Raya Persatuan Persatuan Cina Malaysia (Suqiu) yang pernah dikemukakan kepada kerajaan suatu ketika dahulu. Misalnya Suqui mendesak kerajaan hapuskan sistem kuota untuk kemasukan universiti, Mendesak kerajaan mengambil langkah untuk memansuhkan perbezaan antara bumiputra dan bukan bumiputera dalam semua bidang, hapuskan sistem kuota yang berasaskan kaum dan gantikannya dengan sistem pengagihan yang berasaskan kebolehan (means tested sliing scale)dan lain-lain. Kesemuanya di atas adalah termasuk di dalam perkara 153 dan tidak boleh dipertikaikan serta dilindungi di bawah Akta Hasutan 1948 (Pindaan 1971).

Bagi saya MCA jangan berlagak hendak menjadi hero tetapi tak kena tempat. Kita sedia maklum MCA mempunyai masalah besar. Masalah dalaman parti yang tak kesudahan dan kemerosotan kepercayaan pengundi Cina kepada parti itu. Jika pilihanraya umum diadakan dalam waktu terdekat, MCA pasti bungkus dikebanyakan kerusi yang ditandinginya. Jangan kerana tidak boleh selesai masalah sendiri, pemimpin-pemimpin mereka hilang pertimbangan dan membuat kenyataan-kenyataan biadap dan tidak bertamadun.

Jika orang Cina mempunyai NGO seperti Dong Zong, Jiao Zong dan Suqui, Orang India dengan pertubuhan haramnya seperti Hindraf maka orang Melayu tentulah dengan PERKASAnya.Kalau NGO bukan Melayu membuat tuntutan-tuntutan yang bercanggah dengan perlembagaan negara, PERKASA lah yang akan menentangnya. Barulah adil bagi orang Melayu keseluruhannya.

PERKASA tidak perlu gentar bukan sahaja dengan parti kurap seperti MCA ini yang telah kehilangan pengaruh malah tidak perlu gentar dengan KDN kerana perjuangan PERKASA tidak lari walau seinci pun daripada perlembagaan negara dan undang-undang. Pedulikan Pemuda UMNO yang sudah menjadi pemuda pondan, teruskan perjuangan dan jangan gentar dengan gertakan dan provokasi orang-orang yang takut dengan kebangkitan orang Melayu melalui PERKASA.

BRAVO PERKASA!

Amir Hamzah
Batu Pahat.

Tiada ulasan: