Jumaat, 30 Julai 2010

Semua Melayu Berhak : Kaya Atau Miskin


Hak Keistimewaan Melayu yang termaktub di dalam perlembagaan tidak menyebut pun sama ada Melayu itu kaya atau miskin. Pemahaman saya, Orang Melayu semuanya berhak. Raja dan Sultan juga berhak mendapat hak keistimewaan Melayu itu kerana diri baginda juga berdarah Melayu. Ianya bukan untuk Melayu miskin semata-mata tetapi untuk Melayu yang bergelar jutawan, hartawan, ahli korperat atau apa saja asalkan dirinya orang Melayu.

Cadangan yang dikemukakan Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara, Tony Pua supaya diskaun 5% kepada bumiputera terhadap hartanah kormesial dan rumah mewah di Selangor dimansuhkan menyerlahkan lagi sikap DAP yang berniat jahat dan dengki kepada orang Melayu. Ianya melibatkan nilai hartanah melebihi RM500,000 ke atas. Pembelian hartanah bernilai tinggi ini tentunya akan dibeli oleh orang-orang kaya Melayu. Orang-orang kaya Melayu ini juga berhak mendapat diskaun 5% atas status bumiputera walaupun mereka sudah kaya raya.

Nampaknya setiap minggu kerajaan kena melayan kerenah atau isu yang dibawa oleh Cina DAP dan Cina MCA. Tuntutan-tuntutan mereka banyak berkisar kepada hak sama rata. Kalau Wee Kah Siong (MCA) berani menyentuh biasiswa anak-anak Melayu kini Tony Pua pula meminta dimansuhkan diskaun terhadap hartanah dan rumah mewah di Selangor. Perkara ini akan berterusan secara bergilir-gilir oleh MCA dan DAP.

Jikalau mereka masih menuntut hak sama rata maka mereka sebenarnya tidak faham akan konsep 'keadilan' antara bumiputera dan golongan pendatang. Kontrak sosial telah memberi mereka hak kewarganegaraan tanpa tiada tanda-tanda mereka akan kehilangan hak itu sedangkan dalam senyap dan terancang mereka berusaha pula menghapuskan hak-hak istimewa Melayu yang menjadi ganti kepada kewarganegaraan yang telah datuk nenek mereka perolehi.

Perkara ini boleh menimbulkan keresahan rakyat dan perlu ditangani dengan bijak. Orang Melayu semakin rimas dengan situasi begini dan lebih merunsingkan apabila Cina DAP dan Cina MCA ini semakin bermaharaja lela dalam mengeluarkan kenyataan-kenyataan berbaur perkauman. Kita pertahankan ISA supaya digunakan pada ketika yang betul dan adil. Kenyataan-kenyataan provokasi ini boleh membangkitkan kemarahan dan keselamatan negara semakin terancam. Hak-hak istimewa orang Melayu ini bukan merupakan peraturan baru, malahan hak-hak ini telah tercatat dalam Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu 1948, dan perjanjian-perjanjian ini telah pun diamalkan di negeri-negeri Melayu yang tidak bersekutu sebelum perang lagi.

Jawatan Yang di-Pertuan Agong, tidak merupakan hak istimewa orang Melayu tetapi akan dipegang oleh orang Melayu sampai bila-bila. Hak-hak ini akan dipatut sampai bila-bila kecuali jika perlembagaan diubah atau dicabuli.Hak-hak istimewa orang Melayu adalah di bawah perlindungan Yang di-Pertuan Agung. Yang di-Pertuan Agung hendaklah mendengar nasihat Perdana Menteri dan Jemaah Menteri, dan segala perubahan baharu berkenaan dengan hak-hak istimewa orang Melayu adalah berdasarkan persetujuan Raja-raja Melayu. Hak-hak istimewa orang Melayu di negeri-negeri Melayu adalah terjamin selain daripada hak-hak istimewa orang Melayu dalam Perlembagaan Persekutuan.

Oleh itu saya mencadangkan bagi menyekat provokasi berterusan kerajaan boleh menggunakan ISA untuk menahan mana-mana individu atau kumpulan yang sengaja mencabar perlembagaan negara. Undang-undang yang diguna pakai tetapi tidak dikuatkuasakan melambangkan kelemahan kerajaan yang memerintah. Cadangan Zulkifli Nordin agar DAP diharamkan mungkin agak keras tetapi jika tidak lagi terkawal ianya boleh dilakukan. Buat masa ini ISA adalah senjata berkesan bagi menjamin keselamatan rakyat.

Jikalau di zaman Allahyarham TS Ghazali Shafie, Wee Kah Siong dan Tony Pua sudah lama merengkok dalam tahanan ISA. Tapi di bawah Menteri seperti Hishamuddin, hanya amaran-amaran sahaja yang dikeluarkan sehingga beliau digelar 'menteri amaran'. Rakyat bosan dengan tingkah laku menteri yang lembab seperti Hishamuddin kerana beliau tidak mengamalkan 'rakyat didahulukan'dan menyepi jika ada isu-isu kritikal dimainkan.

Selembab-lembab zaman Pak Lah, ada juga tindakan dilakukan. Sebijak-bijak Najib rupanya rasa khuatir dan takut menguasai kerajaan. Apabila rakyat bersetuju Najib mengambil alih kerajaan, mereka mengharapkan perubahan drastik yang lebih baik tetapi dari segi keselamatan rakyat dan negara Najib dan sepupunya lebih suka bermain selamat sedangkan kenyataan-kenyataan itu sudah cukup mencabul perlembagaan dan undang-undang.

ISAkan mereka!

Amir Hamzah
Batu Pahat

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Pada pandangan saya, golongan muda menunggu tindakan dan bukan hanya amaran berulang kali. Percayalah golongan muda ini jauh disudut hati mereka masih sayangkan UMNO. Anologinya seperti ibu yang membebel marahkan anak, tetapi hati tetap sayangkan anaknya. sama juga dengan kami orang muda, hati kami masih menaruh harapan agar pemimpin kita melakukan sesuatu.