Sabtu, 17 September 2011

ISA - Selamat Tinggal Romeo.

Apabila Najib Tun Razak mengumumkan untuk menghapuskan beberapa akta termasuk Akta Keselamatan Dalam Negeri atau ISA (Internal Security Act) bukan sesuatu yang mengejutkan. Ini adalah kerana sejak kebelakangan ini ISA sudah tidak digunakan lagi walaupun sepatutnya ramai yang sudah ditahan kerana menghasut dan mengugat keselamatan awam. Bagi kerajaan mungkin tanpa ISA pun beberapa masalah seperti BERSIH 2.0 berjaya diatasi.

Apa maknanya jika ada ISA pun tidak berani menggunakannya atas keselamatan negara dan orang awam. Kuasa mutlak telah diberikan kepada Menteri Dalam Negeri yang membolehkan beliau menahan sesiapa pun tanpa merujuk kepada mahkamah sudah tidak berani lagi digunakan ,maka lebih baik ISA dimansuhkan.

Saya yakin sebahagian besar rakyat menyokong ISA kerana atas kepentingan rakyat sendiri. ISA tidak terpakai untuk sebahagian besar rakyat yang tidak terlibat dengan kerja-kerja menghasut, subversif atau aktiviti-aktiviti yang mengancam keselamatan negara. Bagi rakyat keselamatan mereka dilindungi oleh ISA daripada tingkah laku individu-individu yang dengan sengaja mahu menghuru-harakan negara. Pemansuhan ISA menafikan tuntutan keselamatan majoriti rakyat yang cintakan keamanan. Menteri Dalam Negeri yang tidak menggunakan ISA juga sangat mengecewakan rakyat.

Sepatutnya kerajaan menggubal dahulu rang undang-undang baru bagi menggantikan ISA bukannya memansuhkan ISA sedangkan undang-undang baru masih belum ada. Jika sudah ada rang undang-undang baru, barulah boleh kerajaan memansuhkan ISA. Adakah kerajaan merasakan undang-undang yang bakal digubal nanti akan diterima oleh penyokong-penyokong anti ISA?

Saya yakin apa saja yang dibuat oleh kerajaan tidak mungkin diterima. Kalau boleh mereka mahu berpolitik tanpa sekatan apa-apa undang-undang pun.

Bagi rakyat yang rasional, mereka akan menanti dengan penuh minat undang-undang baru yang akan digubal yang dikatakan lebih baik dan diterima ramai . Harapan rakyat, walau apa pun undang-undang yang akan digubal lebih penting daripada itu adalah penguatkuasaan undang-undang itu.


Amir Hamzah Mohamad
Batu Pahat

3 ulasan:

rizzul berkata...

Ditelan mati emak, diluah mati bapak..atau sebaliknya ditelan mati bapak, diluah mati emak.... Kita kemam aje lah bro..

rimaJOHOR berkata...

Kalau dah lama kemam.....telan je...hehehe

rizzul berkata...

Kalau dah telan, salah sorang mak/bapak akan mati....kita carikan je mak/bapak baru..